Kesäkuun alussa BI-konsultti Antti Aittamaan LinkedIn ilmoitti, että hän on ollut nykyisessä työssään Visionbay Solutions Oy:n palveluksessa kolme vuotta. Aika on miehen mukaan mennyt kuin siivillä. Kokemukset niin aiemmin asiakkaan näkökulmasta Huubia-pääkäyttäjänä kuin nyt asiantuntijana haastavat mukavalla tavalla. ”Mielenkiintoisten asioiden parissa välillä ajantajukin katoaa”, hän virnistää.
Antti Aittamaan työhön BI-konsulttina kuuluu monipuolisesti erilaista tekemistä.
”Visionbay Business Intelligence -palvelu on liiketoiminnan tiedolla johtamisen palvelu, joka rakentuu kolmesta keskeisestä vaiheesta: datan haltuunotosta, datan muuttamisesta tiedoksi ja tiedon muuttamisesta toiminnaksi. Tässä kiteytyy myös oma työnkuvani. Mahdollistan asiakkaillemme, että heillä olemassa oleva data saadaan hyötykäyttöön ja raporttien sisällöt palvelemaan aidosti liiketoiminnan päätöksentekoa, johtamista ja kehittämistä”, hän sanoo.

Aittamaa näkee Visionbayn tuoman arvon asiakkaalle erityisesti luotettavuutena. ”Kanssamme asiakas saa muun muassa läpinäkyvyyttä. Usein on tilanne, että heillä on useampia järjestelmiä, joista kustakin ulos saa vain tietynlaista tietoa. Niiden yhdistäminen voi olla hankalaa, eikä silloin pystytä vertailemaan isoa kuvaa. Visionbayn kokonaispalvelun ja Huubian avulla tämä onnistuu hyvin ja useammassakin järjestelmässä olevaa dataa pystytään tuomaan yhteen ja tietoa helposti saataville niille, jotka sitä tarvitsevat.
Asiakkaasta asiantuntijaksi
Tietoliikenneteknikoksi aikoinaan kouluttautuneen Antti Aittamaan polku töihin Visionbaylle on hieno esimerkki siitä, miten työntekijän ja yrityksen arvomaailma kohtaavat.
”Edellisessä työpaikassani sijoitus- ja rahoitusalan organisaatiossa raportointi tehtiin Huubialla ja olin järjestelmän pääkäyttäjä. Siirtyessäni vuonna 2018 pois heiltä, viestitin kiitokseni eri yhteistyötahoille. Yksi heistä oli Visionbayn Noora Vesterinen. Häntä kiitin erityisesti siitä, miten heidän kanssaan oli ollut sujuvaa tehdä yhteistyötä: kysymyksiin löytyi aina vastaukset ja ratkaisuehdotukset haastoivat mukavasti myös asiakasta. Lisäksi kaikki mitä oli sovittu ja luvattu toteutui. Ja aina ajoissa, usein jopa etuajassa. Näin eivät todellakaan toimi kaikki. Viestin lopussa kirjoitin vielä, että olisi hienoa tehdä heidän kanssaan myöhemminkin yhteistyötä.”
Muutamien lisäviestien jälkeen Vesterinen ja Aittamaa sopivatkin jo työhaastattelusta, ja seuraavalla viikolla allekirjoitettiin työsopimus. ”Pian sitten aloitinkin uudessa tehtävässä pöydän tällä puolella”, hän virnistää.
Arvostus ja tapa toimia näkyvät niin henkilöstölle kuin asiakkaalle
Antti Aittamaa arvostaa työnantajansa tapaa toimia. Se, mitä luvataan, se pidetään. Lisäksi tahtotila ymmärtää asiakkaan toimialan erityispiirteitä on Visionbayn DNA:ssa vahvasti mukana.
”Pitää ymmärtää asiakkaan bisnestä, ja toisaalta pitää uskaltaa kysyä riittävästi kysymyksiä. Kenenkään pään sisään ei pääse. Olettaa ei pidä, vaan mieluummin varmistaa, onko asia niin kuin sen on hahmottanut”, hän kuvailee myös omaa tapaansa toimia.
”Aiemmin asiakkaan roolissa koin hienona, miten täällä uskallettiin rohkeasti kommentoida, jos jossain asiassa ei ollut järkeä. Se ei ollut arroganttia arvostelua, vaan rehellinen huomio, että on muitakin ratkaisuja. Tätä noudatan myös omassa työssäni. Jos asiakas ehdottaa tapaa X asian hoitamiseksi, tarkistan aina, mihin tämä perustuu ja tarvittaessa ehdotan tapaa Y, mikäli asiantuntijana näen, että se vastaa paremmin heidän kuvailemaansa tarpeeseen.”
Tiukkoja paikkoja tulee toisinaan asiantuntijallekin, mutta silloin on helppo kääntyä kollegan puoleen.
”Kollegoiden kanssa käymme välillä yksityiskohtaisiakin keskusteluita jostain ratkaisuvaihtoehdosta. Kuunnellessa muiden ajatuksia saa itse ahaa-elämyksiä. Luovan työn tekijänä on myös kiva heittää kasvotusten, että miltä jokin asia näyttää. Paluu etätöistä takaisin toimistolle on mahtavaa. Ihminen on sosiaalinen eläin”, Aittamaa kuittaa.
Aittamaa kokee edelleen oppivansa lähes joka päivä jotain uutta, eikä yksikään päivä ole samanlainen.
”Työssäni on parasta, että työpäivät vaihtelevat ja vierellä on uskomattoman hyvät työkaverit sekä välittämisen kulttuuri koko yrityksessä. Ja aina on myös hienoa saada asiakkailta palautetta, kun jokin tekemäni on ratkaissut heillä ongelman. Kiitos kyllä kolahtaa aina”, hän sanoo.