Visionbay Solutions Oy toteutti keväällä 2021 laaja-alaisen sekä asiakkaille että omalle henkilöstölle suunnatun kyselytutkimuksen. Sen tavoitteena oli selvittää yrityksen kilpailuetua markkinoilla ja tutkia, vastaako tuotettu palvelu myytyä mielikuvaa. Tutkimus päätettiin toteuttaa asiakasmäärän tuplaannuttua lyhyessä ajassa.
Visionbayn asiakkaat edustavat melko tasaisesti eri toimialojen mielenkiintoisimpia kasvuyhtiöitä sekä erilaisia liiketoimintamalleja. Mukana on muun muassa palvelualan, kaupan alan sekä kiinteistö-, rakennus- ja teollisuusalan yrityksiä. Edellä mainitut olivat myös aktiivisimpia kyselyyn vastaamisessa.
”Toimialasta riippumatta tärkeimmiksi syiksi ottaa käyttöön BI-palvelumme ovat yleisesti olleet kaikilla luotettavan tiedon jakaminen organisaation sisällä, ajan säästäminen datan hyödyntämisessä sekä toiminnan tehokkuuden parantaminen”, tiivistää Visionbayn myyntijohtaja ja osakas Lauri Vornanen.

“Tuloksia analysoidessa on hyvä muistaa, että vastaajat edustavat jo valmiiksi organisaatioita, jotka ovat päättäneet keskittyä tiedolla johtamiseen, eikä ratkaisun tekniseen toteutuksen tekemiseen ja ylläpitoon, jonka me teemme heidän puolestaan”, hän muistuttaa.
Asiakkaat saavat keskittyä liiketoimintaansa
Erityisesti Visionbay Solutions Oy:n toimintatavassa arvostettiin luotettavuutta ja ketteryyttä.
”Vastausten mukaan asiakkaamme pitävät meitä luotettavana sekä hyödyllisenä ja tarjoamamme BI-palvelu koetaan nopeana ja toimivana. Tämä indikoi myös omaa näkemystämme, että palvelumme ja kumppanuus kanssamme toimii asiakkaillemme tavalla, jotka itsekin näemme vahvuutenamme. BI-palvelun käyttöönotto on nopeaa ja se voidaan tehdä asiakkaan tarpeiden mukaan palasissa. Pystymme tarjoamaan kaikki tarvittavat Business Intelligence- ja ennusteratkaisut kiinteään kuukausihintaan, jotta asiakkaamme voivat keskittyä liiketoimintaansa. Tällöin ei myöskään tarvitse toteuttaa kerralla mammuttimaista projektia, ja budjettikin pysyy hallinnassa ja ennakoitavana”, Vornanen toteaa.
Kyselyyn vastanneista erittäin suuri osa käyttää Huubiaa aktiivisesti liiketoimintadatan analysointiin. Kyselytutkimukseen vastanneiden organisaatioiden henkilöstömäärä oli yleisimmin 100–249. Toiseksi suurimmaksi asiakasryhmäksi nousi henkilömäärältään 50–99 hengen suuruiset yritykset. Yli 500 henkilöstön yrityksiä oli reilu 10 %.
”Tämä tulos vastaajissa vahvisti myös omaa linjaustamme. Pienet ja keskisuuret kasvuyritykset ovat Visionbayn tärkein kohderyhmä ja tapamme toimia sekä palvelukokonaisuutemme tukee heitä parhaiten.”
Tyytyväisyys Visionbayhin hyvällä mallilla
Kyselyn mukaan vastaajat olivat pääasiallisesti tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä kokonaisuuteen, Huubian järjestelmäpäivityksiin, Visionbayn asiantuntijoiden ongelmatilanteiden ratkaisukykyyn sekä tapaan kommunikoida yleisesti. Visionbayn palveluihin perehdyttäminen jakoi hieman mielipiteitä. Asiakkaiden ollessa kuitenkin joko tyytyväisiä, jokseenkin tyytyväisiä tai neutraaleja.
”Tehty kysely oli meille itsellemme tärkeä kaikupohja tiedostaa ja tunnistaa asiakkaidemme näkemykset meistä yhteistyön elinkaaren eri maturiteeteissa, mutta kysyä asioita samalla myös henkilöstöltä.”
“Jossain kohdin näkemyksissämme oli selkeitä eroja. Olemme käyneet tuloksia yhdessä läpi ja pohtineet, mitä tässä on taustalla ja miten voimme hioa omaa toimintamalliamme niin, että asiakaskokemus olisi jatkossa entistäkin upeampi. Tilanne on vähintäänkin hyvä, mutta pystymme vielä parantamaan juoksuamme”, Vornanen summaa.
Kyselytutkimuksen toteutti Haaga-Helia ammattikorkeakoulun markkinoinnin ja viestinnän opiskelijat.