Lähes jokaisesta yrityksestä löytyy tänä päivänä kolme ydinjärjestelmää: ERP-, CRM- ja HR. Niihin tallentuneesta datasta haetaan vastauksia ensisijaisesti yrityksen kannattavuuden parantamiseen ja liikevaihdon kasvuun. Miten tämä osuu tiedolla johtamiseen?
Älykäs liiketoimintadatan hyödyntäminen kasvattaa merkitystään, mikäli pk-yritys haluaa pärjätä markkinoilla. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että niin numeroita ammatikseen analysoiva controller kuin liiketoimintavastuussa oleva johtajakin tarvitsee luotettavan näkymän keskeisimpiin liiketoiminnan tapahtumiin ja ennusteisiin. Eikä se riipu siitä, missä järjestelmässä ja kenen toimesta tieto syntyy.
Digitalisaation yksi mukanaan tuoma muutos on erilaisten järjestelmien määrän lisääntyminen myös pienemmissä yrityksissä. Lähes jokaisesta yrityksestä löytyy tänä päivänä kolme ydinjärjestelmää: ERP-, CRM- ja HR-järjestelmät.
Usean järjestelmän käyttäminen pirstaloi yleensä asiakkuuksiin, työntekijöihin ja tuotteisiin & palveluihin liittyviä tietoja toisistaan irrallaan oleviin järjestelmiin. Ratkaisuna datan älykkääseen hyödyntämiseen on historioida, yhdistää ja yhteismitallistaa data yhteen paikkaan (data platform, tietovarasto). Näin voidaan tarjota oikeaa, ajantasaista ja liiketoiminnan kielellä olevaa käyttövalmista tietoa kaikkien sitä tarvitsevien saataville.

Millaiselta sitten voisi näyttää järjestelmissä tilanne tiedonhallinnan roolien ja prosessien näkökulmasta yrityksessä? No esimerkiksi tältä:
ERP
• tilaus-toimitus-laskutusprosessi, tilaus- ja sopimuskanta, hankintatoimi, kirjanpito ja reskontrat, tuotetiedot, asiakastiedot
• joissain yrityksissä ERP:n asemaa hoitaa taloushallinnon ohjelmisto
CRM:
• tarjouskanta, myynnin aktiviteetit, pipeline-kehitys, myynnin ennusteet
HR
• tuntikirjaukset ja poissaolot, työsuhteet, työntekijätiedot
Kiitos teknologian nopean kehityksen (erityisesti ohjelmistorajapintoihin ja tietovarastoautomaatioon liittyen) kasvun mukana skaalautuvan data platformin tai tietovaraston hankkiminen ja ylläpito ei ole enää aikoihin ollut epämiellyttävän suuri investointi. Se tarkoittaa, että ERP:ssä, CRM:ssä ja HR-järjestelmässä oleva data saadaan mutkattomasti valjastettua liiketoiminnan käyttöön johtamisen sovelluksiksi.
Kaiken kiireen keskellä on hyvä muistuttaa itselleen, että tieto on valtaa ja sillä rakennetaan entistä parempia työyhteisöjä, jotka kehittävät asiakkaille parempia tuotteita ja palveluita. Hyvä ensimmäinen askel on johtoryhmän kesken jaettu tilannekuva esimerkiksi yhtiö-, liiketoiminta-alue-, tuote-, asiakaskohtaisiin toteutumiin suhteessa tavoitteisiin ja ennusteisiin. Tästä on hyvä aloittaa.
Lauri Vornanen - kirjoittaja on Visionbay Solutions Oy:n osakas ja myyntijohtaja.